Visuell identitet

Trondheim Klarinettfest

Trondheim Klarinettfest er en ny festival og møteplass for klarinettister på tvers av nivåer og aldre. Festivalen har som mål å fremme klassisk musikk, skape et inspirerende fellesskap og gjøre den klassiske musikken mer tilgjengelig for et bredere publikum.

Logo'en

Logoen er basert på en klarinett, med et mer simplifisert uttrykk for å skape gjenkjennelighet. En klarinett består av fem hoveddeler, og disse er plassert ved siden av hverandre på en kurve slik at de i teorien kan ligne en krone. Dette gir logoen et unikt og stilrent preg. Uttrykket er bevisst designet for å fremstå som mer moderne. Klassisk musikk har ofte en tendens til å assosieres med en eldre generasjon, men vårt mål var å vise at slik trenger det ikke å være.

Fargene

Festivalen har et tett samarbeid med studenter, og det var derfor viktig å inkludere en visuell referanse til universitetets fargeprofil. Oransje, ofte assosiert med kreativitet og energi, harmonerer godt med festivalens visjon om å inspirere og engasjere deltakerne. Arrangørene ønsket å bruke begge fargene, noe som føltes som et naturlig og gjennomtenkt valg. For å tilføre designet dybde er en mørkere blåfarge inkludert, som gir et profesjonelt og elegant uttrykk.
Flamenco
#FF7909
Strykeblå
#0496FF
Nattdykk
#010026
Hvitt
#FFFFFF

Formene

Mye av stilen er basert på enkelte former satt sammen til et større uttrykk. Disse formene er hentet fra områder som festivalen skal finne sted: Olavstorget, Midtbyen, og noen av hallene i Olavshallen. Å knytte det visuelle uttrykket til fysiske områder i byen kan hjelpe å skape en bedre koblin selv om man kanskje ikke selv er klar over det.

Posts

Formene brukes aktivt i formidlingen av festivalens innhold. Foredragsholdere og andre interessante gjester kan presenteres gjennom disse malene, som i stor grad er basert på de faste formene. Formenes farge skal aldri endres, noe som gjør at bakgrunnen kan varieres for å skape ulike uttrykk avhengig av hvilke former som brukes. Disse er primært tenkt til å brukes på digitale plattformer.

Plakatene

På lik måte med posts brukes formene inn i plakater. Store forskjellen er at her inkluderes det mer klarinett enn ellers da disse skal siktes mot de som ikke kjenner til festivalen. Disse er også tenkt å brukes på fysiske områder, og ikke digitalt.

Hvem jobbet på dette?